For en tid tilbake reagerte jeg på unyansert og ukritisk «applaus» i kommentarfeltet hos lege og forsker Samira Lekhal rundt et viktig og alvorlig tema, nemlig økonomiske bindinger mellom legemiddelindustrien og fagfolk.
Les det originale Instagram-innlegget mitt om saken her.
Til orientering ble kommentarene under Lekhals innlegg slettet i det jeg publiserte mitt innlegg.
Klart det er ubehagelig å få negativ oppmerksomhet rettet mot seg, men dette gjelder sak og ikke person. Hun er ikke «bare» en influenser som har glemt å merke en story med «reklame for egen bedrift». Hun er en lege ansatt i det offentlige Helse-Norge, som samtidig driver flere private selskaper som er finansiert av midler fra ulike private aktører.
Vedkommende benyttes titt og ofte som ekspert i media i saker som gjelder fedme og overvekt. Da er det problematisk at selskapene hennes har mottatt over 4 millioner fra produsenten av slankemedisinen Wegovy, blant annet for å bygge et nettsted (og selskap) dedikert til å utdanne det norske folk, både pasienter og helsepersonell, om nettopp disse temaene. Og det er ekstra alvorlig at hun ikke opplyser tydelig om disse bindingene, slik Legemiddelverket påpeker.
Jeg reagerte på dette allerede i januar 2023 da media benyttet henne som kilde i saker om Norgeslanseringen av Wegovy uten å informere oss avislesere og tv-tittere om de økonomiske bindingene.
Les hele saken «Slankemedisin, media og uheldige dobbeltroller» her.
“Kjøpt og betalt av slankesprøyter»
Så – tilbake til heiaropene i Lekhals lukkede kommentarfelt hvor jeg egentlig hadde ønsket vi kunne ta debatten:
Nei, ingen sier at lege Samira Lekhal er “kjøpt og betalt av slankesprøyter”. Det blir i så fall en omskriving av sakens kjerne. Dette handler ikke om klaging på at vedkommende “jobber for et sunnere samfunn”. Det handler om at leger skal følge legemiddelforskriften.
Lege Samira Lekhal holdt i regi av sitt selskap re-start.no i mars 2023 et webinar for helsepersonell om overvekt. Legemiddelverket deltok og reagerte sterkt:
Annonsørinnhold betalt av Novo Nordisk
De konkluderte med at webinaret var i strid med reklamebestemmelsene i legemiddelforskriften, og at materiellet som ble vist frem i webinaret både var eid og betalt av Novo Nordisk, produsenten bak blant annet slankesprøyten Wegovy, og således var som annonsørinnhold å regne.
Du kan lese Legemiddelverkets fulle vedtak her.
Lege eller influenser?
Kritikken mot Lekhal gjelder ikke at hun “bare” har holdt foredrag for Novo Nordisk slik det ble skrevet i kommentarfeltet:
Å bygge en informasjonsplattform som Re-start med penger fra en legemiddelprodusent, byr på mange etiske problemstillinger som forsterkes av at hun samtidig opptrer i offentligheten i kraft av sin stilling som overlege ved et offentlig sykehus. Den tittelen gir henne automatisk ekstra kredibilitet og tyngde. Novo Nordisk er den store vinneren.
Samira Lekhal har i ulike sammenhenger forklart seg med at hun tror på viktigheten av samarbeid på tvers av fag og næring/industri “for å finne nye løsninger” og “få ting gjort”.
Da beveger hun seg på mange vis over fra rollen «fagperson» til «influenser», og får et par ekstra hatter og regelverk hun må passe på med tanke på transparens og merking av innhold som “reklame”. Sånn må det være. Man kan ikke få særbehandling i kraft av tittelen «lege».
Personlig er jeg ikke begeistret over å bli servert råd om vektnedgang sponset og utformet av noen som har økonomiske interesser i meg som tjukk pasient. Det handler ikke om manglende faglig fundamentering av rådene som gis. Det lukter rett og slett bare vondt. Det kommer med en bismak. Noen har en agenda. Åpenhet er viktig.
PS. Tross oppmerksomheten rundt hennes koblinger til Novo, har media fremdeles mye å hente på å oppgi hennes bindinger, eller – aller helst – finne andre kilder når det gjelder saker som omhandler slankesprøyter og nærliggende temaer. For selv om temaet “fedme” anses som samfunnskritisk, og saker som omhandler vekt genererer mange klikk hos nettavisene, må ikke media hoppe bukk over viktigheten av transparens og kildekritikk. Fagpersonene media er avhengig av har ofte en egeninteresse og et ønske om å påvirke. Det må tas på alvor. Vi som forbrukere fortjener å bli informert.
PPS. Morgenbladet hadde en god sak om temaet 2. april 2024. Les saken her (bak betalingsmur).